zaterdag 8 maart 2014

Boeken als inspiratie om op wereldreis te gaan - How two books inspired my RTW-travel

This is my bilingual travel blog, so please scroll down for the English post

inspiratie voor een wereldreis - Inspiration for world travel
Het thema van de boekenweek 2014 is reizen. En ik kan niet anders zeggen dat boeken(winkels) geweldige manieren zijn om thuis een op reis te gaan. Er zijn voor mij twee boeken die wellicht de zaadjes waren voor mijn wereldreis...Een atlas met stickers en 'paspoort' voor Sinterklaas of een verjaardag  en een examencadeautje bij de uitreiking van mijn middelbare school.

Mijn eerste inspiratie was brandnieuw in 1996 en word inmiddels denk ik niet meer geleverd (volgens bol.com informatie). De Doe-het-zelf Atlas door Sally Hewitt. Geloof het of niet, maar deze atlas heeft mij leren kaartlezen. De pagina's in de atlas waren voorzien van het welbekende raster. En de bijgeleverde stickers waren voorzien van een code: een paginanummer, een letter en een cijfer. Het Witte Huis is zo op pagina 9 in het hokje F5 beland. Zo reisde ik als klein meisje al stickerend en rasterlezend de wereld rond. Onderweg las ik over geisers in IJsland, dat Hawaii bestaat uit vulkanische eilanden en dat ze in Japan rauwe vis eten en dat sushi noemen (bedenk even ik was <10 en kende alleen witte vis en vissticks)...

Jaren later kreeg ik een tweede boek dat mij dat een zaadje legde voor mijn wereldreis: 25 wereldroutes die je gedaan moet hebben, door misschien wel Nederlands bekendste reizigster, Floortje Dessing. Naast inspirerende en vlotgeschreven reisverhalen, las ik in dit boek voor het eerst over een wereldticket. Het wereldticket heb ik inmiddels op zak, de reisverhalen komen eraan!

Nu ben ik wel benieuwd op welke manier boeken jullie inspireren om te reizen? Deel het in een reactie onderaan de pagina!

---------------------------------------------------------

The theme of our National week of the book 2014 is Travelling. And I have to say, books and bookstores are great ways to travel without leaving your home. There are two books that I believe are at the root of my worldtrip. An atlas with stickers and a 'passport' for Sinterklaas (a Dutch tradition in December) or a birthday and a gift at high school graduation.

My first inspiration was brand new in 1996 and I think it is out of print these days. The Do-It-Yourself Atlas by Sally Hewitt. Believe it or not, this book taught me how to read a map. Let me explain that. The pages in the atlas had the familiar rooster. And the stickers that came with the book, had a code on them: page number, a letter and a number. That's how the White House landed on page 9 in box F5. As a little girl I travelled around the world by sticking stickers and reading the rooster. Along the way I read about geisers in Iceland, that Hawaii consists of vulcanic islands and that they eat raw fish in Japan and call it sushi....

Years later I received the second book that would root my RTW-trip: 25 world routes you have to do, by maybe the best known traveller in The Netherlands, Floortje Dessing. She presents travel shows on Dutch TV. 
Besides reading her inspirational and well written travel stories, I learned about a RTW-ticket for the first time. The RTW-ticket I already got, my own travel stories are on their way!
I was wondering, in what way do books inspire your travels? Share your stories in the comment section below!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten