zaterdag 19 april 2014

Reistrucjes - Travel Tricks

This is my bilingual travel blog, please scroll down for the English post.

Sinds ik mijn ticket(s) heb voor mijn lange reis zijn outdoorwinkels mijn favoriete winkels geworden. Perry, Bever, Kathmandu.... Er zit nogal wat overlap in het aanbod van de winkels, hoewel de merken die ze bieden soms verschillen en soms kun je wat hebben aan een aanbieding hier of daar. Het leukste van die winkels. Je komt er allerlei dingen tegen die heel handig kunnen zijn. Een paar van mijn reisfavorieten.

Als het ruimtebesparend werkt word ik er blij van. Zoals opvouwbare bekers zoals deze van Sea to Summit bij Bever. Of de opvouwbare OhYo fles die ik laatst gekocht heb. Inhoud va 500 ml en opgevouwen past 'ie in mijn hand. En hij kan in de afwasmachine. Enige nadeel, het 'rietje' bovenop is niet gemaakt om te drinken en het haalt niet altijd alle lucht eruit. Dus draai ik de dop gewoon los, dat werkt ook prima.



Een andere onmisbare reisgenoot in mijn rugzak om ruimte te besparen: packingcubes (dit setje van Design en go bij Perry is fijn om uit te zoeken of je het wat vindt. Eenmaal overtuigd heb ik later twee Eagle creek half cubes aangeschaft (doe dat in de uitverkoop, ze zijn een beetje aan de prijzige kant)). Het klinkt nogal omslachtig om je kleding eerst in een tasje te doen om die vervolgens in je tas te stoppen. Want dat is wat packing cubes doen. Maar het werkt echt. Het is het de truc hoe ik
  • 6 shirts, 
  • een broek,
  • dikke legging 
  • slaapsetje, 
  • ondergoed 
  • regenjas
  • twee handdoeken
  • beker
  • toilettas
  • en een slaapzak
in mijn Deuter Air lite van 20 liter te krijgen (iets kleiner dan de bekende Eastpack rugzak). Alleen op die grote slaapmat moet ik nog iets bedenken. In de linnen tas ernaast zat vooral eten (uiteraard) en boek, camera, portemonee, mobiel en oplader voor onderweg.



Ook een Spork is een goede reisgenoot. De versie die ik ooit een gratis ergens bij gekregen had heeft het Taizé eten in Straatsburg (opgewarmde blikjes en iets te harde broodjes) helaas niet overleefd. Maar ik heb alweer een nieuwe omdat ze zo fijn zijn.


En reishanddoeken. Ik heb er twee bij de Xenos gekocht, maar die zijn een beetje klein (40x80 cm) en voor mijn lange reis dacht ik laat ik een grotere kopen. In een klein tasje van het merk Sea to Summit (de helft van de handdoeken op de foto boven (die twee licht blauwe tasjes) zit een handdoek van 60x121 cm). Toegeven het is wel een beetje proppen om 'm weer in dat kleine zakje te krijgen, maar het past.


En deze  5 in 1 Adapter 5in1 gaat mij (als het goed is) helpen om mijn tablet als laptopje kan gebruiken (en backups kan maken van mijn foto's).


Helaas (nog) niet in Nederland te koop, maar ik heb 'm wel gespot op de website van de outdoorstore van Canada (MEC,) de Scrubba. Het verschil met een gewone waterdichte tas? De ingebouwde en flexibele wasbord. Check ook even hun YouTubekanaal, ze hebben dat ding overal getest (langs de kant van de weg, in de trein en in het vliegtuig).

Ik ben altijd in voor meer ruimte besparende en handige reis- en inpak tips. Dus als je er één hebt deel 'm in de comments onder aan.

Fijn paasweekend!

-------------------------------
Since I bought my ticket(s) for my travels I've been a frequent outdoor store visitor and client in Utrecht, the biggest city nearby PerryBeverKathmandu are the ones to go to. They all over the same gear although they do not offer all the same brands and somethimes you're better off at another store when there's a special offer. So, here are my favorite packing favorites.

I like space saving things. Such as the collapsible mug from Sea to Summit (Bever). Or the collapsible OhYo bottle that I bought. 500 ml and collaped it fits right in my hand. Extra plus: dishwasher proof. The only downside I've found is that the 'straw' on top is not a drinking straw (way to short) and for the other function of letting all the air in or out, I find it a little too small. I just remove the top instead which works fine.

Another essential to save space in my backpack are the packing cubes. I liked This set from Design and go at Perry to figure out wheter I liked it. Once it proved its value I bought two Eagle creek half cubes. It sounds a little odd to put your clothes in a small bag and then put that bag into your main bag. Because that's what packing cubes do. But it works. It is the only reason I could fit:
  • 6 shirts, 
  • 1 pants,
  • Thick legging 
  • sleeping set 
  • underwear
  • rain coat
  • 2 towels
  • cup
  • wash bag
  • and a sleeping bag
in my Deuter Futura (20 liter). I just have to figure something out for that big and bulky sleeping pad. The love-bag on the photo was filled with food, a book, camera, wallet, mobile phone plus charger.

Also the Spork is a good travel compagnion. The one I got for free a while ago, didn't survive the canned food in Strasbourg, but I got myself a new one righ away because they're so handy.

And I like the compackt travel towels. Such as this one from Sea to Summit. 60x121 cm in a small pouch (fits right in my hand). I do have to admit  that it's a tight fit to get the thing back into the that little bag. But it works.

The 5in1 adaptor is hopefully going to help my to use my tablet as a laptop (and to back up my photo's on the road).

The Scrubba bag is not available in stores in The Netherlands yet, but I have spotted it on the website of the outdoorstore in Canada (MEC,) The difference with a normal drybag? There's a built in wash board. Check their YouTube channel, these guys have been testing this thing on the road (like next to a road or on a train and on board of an airplane).

I'm always in for some more travel and packing tips. So, if you have any share them in the comments below.
Happy Easter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten