zaterdag 23 augustus 2014

Bericht uit - message from Kyoto

Looking for English? Please scroll down a bit!

Ik ben tijdens mijn reis een aantal japanners tegen gekomen. Op de vraag welke steden ik zeker moest bezoeken, was het antwoord regelmatig Kyoto. Omdat het een fijnere stad is dan tokyo, minder mensen, minder druk. Naar japanse begrippen dan. Want in deze stad wonen nog altijd rond de 1, 5 miljoen mensen. Dat mijn hostel in een wat stiller zijstraatje van het sfeervolle gion zit helpt mij zeker bij het genieten van deze voormalige hoofdstad (van 794 tot aan 1868). En soms zie je geisha lopen, tenminste, dat zou je denken. Meestal zijn het toeristen die een outfit gehuurd hebben. Ondanks dat het vaak toeristen zijn, het past wel in het straatbeeld (en mijn foto's). Het enige nadeel van deze stad? Het is hier stikbenauwd. Temperaturen van 35+ en een vochtigheidsgraad van tegen de 90%. Dus sightseeing was vooral voor de ochtend tot een uur of 10 a 11, en in de middag na 4-en. In de tussentijd probeerde ik in plekken met airco te zijn. Dus winkelstjes kijken en het manga museum bezoeken.

Er zijn hier vooral heel veel tempels. Meestal zijn het hele complexen, bestaande uit meerdere gebouwen en bijbehorende tot in detail uit bedachte tuinen. Het zijn er zoveel dat ik ze lang niet allemaal bezocht heb. Maar twee tempels waren wel favoriet.
Fushimi-inari staat boven aan mijn lijstje. Een tempel gewijd aan de god van de rijst en de sake. Het mooist aan deze tempel, is eigenlijk een 4 km lang pad vol met rode torri poorten. Die staan op sommige punten zo dicht op elkaar dat er geen zonlicht doorheen komt. Wat absoluut niet erg is met de hitte in augustus. Op de poorten staan de namen van bedrijven, die het plaatsen van de poorten bekostigen in de hoop op succes in zaken. Ik was er op tijd, rond 9 uur. Dus was het op sommige delen van het pad nog leeg. En dan is het echt prachtig.
Mijn andere favoriet was de to-ji tempel. Of eigenlijk de markt die ik op het terrein bezocht heb (de tempel zelf ben ik niet in geweest). Op de 21ste van de maand wordt hier namelijk een vlooienmarkt georganiseerd. Het is een geweldige mix van etenskraampjes, handwerkartiesten die hun waar verkopen, nieuwe en tweedehands kimono's, pottenbakkers en de echte rommelmarkt kraampjes.
De bekendste tempel is waarschijnlijk kinkaku-ji met het gouden paviljoen. Dat was zeker mooi, maar ergens had ik het wat hoger verwacht en dat ik midden in een fotoschietende toeristenmassa stond was nou niet de beste manier om te genieten van dit symbool van kyoto.

Waar ik wel in stilte van kon genieten was het bamboo bos van arashiyama. Om de tours voor te zijn diemeestal rond 10 begonnen was ik wat eerder mijn bedje uit gekropen. En dat was het zeker waard.
Ook genieten, het eten hier. Eigenlijk zou je hier kaiseki moeten doen, een heel uitgebreid gangen dinner. Maar daar zit een prijskaartje van minimaal 5000 yen aan vast. Dus dat heb ik niet gedaan. Om toch lekker wat verschillende gerechten te proeven ben ik naar nishiki-koji stretmarket geweest. Deze overdekte straat staat vol met verschillende etenswinkeltjes. Van verse vis (sashimi en een baby octopus op een stokje!) Tot aan gedroogde groenten, kip, fruit en snoep.

Voor tokyo en kyoto was nara de hoofdstad van japan. Daar ben ik ook een dagje heen geweest, daarover mijn volgende post. Samen met meiji tempel die ik vanuit hiroshima bezocht heb, want die hebben jullie nog tegoed. Maar eerst een treinreisje naar Nagano.

            ----------English version ----------

While travelling I met quite a few japanese travellers. Many of them recommended me to visit kyoto. Because it is a nicer city than tokyo, less people, less busy. To japanese standards that is, because its still a city of about 1, 5 million people.
The fact that my hostel is located in a quiet street in the atmospheric neighborhood of gion helps me to appreciate this for er capital (from 794 until 1868). And because of the location of the hostel, you might see a geisha walking around. Although, there is a chance that it is a dressed up tourist. But even though it might be tourists, it fits with the old streets (and helps my photos). The only downside of this city? The hot and humid climate. 35+ degrees celcius and humidity close to 90%.
So, I did most of my sightseeing in the morning until about 10 or 11 and in the afternoon after 4 o'clock. The hours in between I would try to spend at places with airconditioning. Shops and the manga museum for example.

There are so many temples in this city. Or rather temples complexes, consisting of multiple buildings and usually a carefully designed garden. There are so many that I didn't visit them all. And of the one's that I visited,  there are two favorites. 
Fushimi-inari is on top of my list. A temple, dedicated to the god of rice and sake. But the prettiest part of this temole ground is the 4 km long path lined with red torri gates. Sometimes they are placed so tightly together that there's no sunlight comming through. Which is actually really nice in the august heat. Written on the gates are the company names who offered the gate hoping for good business. I was there early, around 9, so there were quiet parts on the trail which added to the beauty of the endless tunnels of gates.
Another temple I liked was to-ji. Or actually the market which was held on the temple's grounds (I didn't visit the actual temple). Every 21st of each month, a flea market is organized here. It's an awesome vibrant mix of foodstall, artists handicrafts, old and new kimono's, pottery and reall fleamarket stuff.
The most famous temple is probably kinkaku-ji. The temple with the golden pavilion. It was a pretty sight, but somehow iwas a little disappointed,  expecting it to be higher, maybe. The fact that I was part of themass of toerists snapping pictures didn't help me enjoying this Kyoto symbol.

The bamboo groves of arashiyama, I could enjoy in silence. To avoid the tours that usually start at around 10, I left a little early. It was worth it.
Another thing I enjoy here is the food. The best way they say to enjoy it here is to do a kaoseki, a multiple course dinner. But that sets you back at least 5000 yen for a small set. So iskipped on that. Instead I went to nishiki-koji street to samole food. This covered street is lined with shops selling everything from fresh fish (sashimi and a baby octopus on a stick!), to dried and pickled vegetables,  chicken, fruit and candy.

Voor tokyo and kyoto, nara was the capital city of japan. I went there on a day trip and I'll share that with you on my next post. Together with my daytrip to miyajima from hiroshima, but first a little train trip to nagano.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten