donderdag 11 september 2014

4 maanden op reis - 4 months of travelling

Looking for English? Scroll down a bit please!

32 bedden, 3x in een tent, 1 busstoel, 3 treinstoelen als slaapplek.
8 vliegtuigen en 1 helikopter
9 keer op een boot inclusief 1 keer in een kayak
27 treinen
57 bussen tussen vliegvelden, steden en andere bezienswaardigheden.
4 taxi's
4 boeken en 3 tijdschriften gelezen
34 museums gezien
11 watervallen gezien
5 verschillende valuta
7 tijdszones (gerekend vanaf nederland)
2990 foto's en video's

Van het aantal bussen en treinen ben ik inmiddels niet meer helemaal zeker....

Genieten hier in Zuid-Korea. Een toch wel weer ander land dan japan. Afgelopen weken besef ik hoeveel en wat ik eigenlijk allemaal gezien en meegemaakt heb. En wat is dat veel! Ik ben zo dankbaar voor zoveel mooie, leuke, grappige momenten in de afgelopen 4 maanden.

Misschien is het daarom dat ik het lastiger vind om al die mooie dingen die ik tegen kom in me op te nemen. Ik ben druk bezig met alle indrukken en herinneringen te verwerken. En ook dat kost energie. Dus het tempo waarin ik bezienswaardigheden bezoek is wat naar beneden gegaan de afgelopen tijd. In plaats van 3 of 4 dingen op een dag doe ik er nu 1 of 2. En ook wandelingen (gisteren een prachtige wandeling gemaakt in namsan national park, hier bij Gyeongju, daarover zaterdag meer!) en wat normalere, ontoeristiche dingen zijn fijne bezigheden.

Dus dat ik na het weekend in het vliegtuig naar Taiwan stap, is denk ik wel een goede timing. Een beetje bekende grond en een lieve Taiwanese familie die op me wacht. En dan over een maandje ook nog mijn Nederlandse familie erbij. Daar kijk ik ook zeker naar uit. Want hoewel skype en whatsapp een goede manier is om in contact te blijven, is elkaar in levende lijve zien, toch onvervangbaar fijn. Mijn wenslijstje met onder andere drop, kaas en pepernoten (die liggen al in de winkels heb ik gehoord), heb ik ook alvast ingeleverd.

Maar eerst nog even terug naar Seoul voor een bezoekje aan de grens , et Noord-Korea.

-----------------ENGLISH VERSION---------------------

32 beds, 3x in a tent, 1 bus chair and 3 chairs on trains to sleep on.
8 airplanes and 1 helicopter
9 boats including 1 kayak
27 trains
57 buses between airpoets, cities, and other sights
4 taxis
4 books and 3 magazines read
34 museums visited
11 waterfalls
5 different currencies
7 timezones(from the netherlands)
2990 photos and videos

I'm not sure about the number of busses and trains, actually....

South-Korea is wonderful. And it's more different from Japan than I thought.
The past few weeks, I started to realize how much I've actually seen and experienced so far. And it's so much! I'm feeling so thankful for all of those beautiful,  funny, moments in the past 4 months.

Maybe that's why I find myself struggling a bit with enjoying all of the new things I see at the moment. I'm busy processing all of those experiences and memories. And that also takes up a chunck of my energy. So, I slowed down on visiting sights. Instead of doing 3 or 4 sights a day, I do 1 or 2 things.
Doing hikes and normal, non touristisc activities are things I like doing at the moment.

To step on an airplane to taiwan, after the weekend, I think is good timing. More familiar surroundings and a loving family who's waiting for me. And my Dutch family will join me next month too. I'm looking forward to that. While skype and whatsapp are great ways to stay in touch, it is no match to seeing and talking with my loved ones in real life. I already gave them a short wishlist to bring me some cheese, liquorice and pepernoten (special, sinterklaas candy).

But fist, back to Seoul for a visit to the North-Korean border.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten