woensdag 14 januari 2015

California Zephyr (Chicago- San Francisco): Tips

Looking for English? Right after the jump!


In de categorie 'the journey is the destination': een treinreis van ruim 3900 kilometer, door 7 staten en 2 tijdzones. De California Zephyr brengt je in 51 uur van Chicago naar San Francisco (omgekeerd is ook mogelijk). Maar als ik één ding geleerd heb over treinen in de Verenigde Staten, is dat ze zelden op tijd rijden. En dus duurde mijn reis bijna 60 uur. In plaats van voor het avondeten in San Francisco aan te komen, kregen we een gratis avondmaaltijd en snacks.

Ondanks deze ruime vertraging raad ik het iedereen aan om deze reis op je droomlijstje te zetten. Je wordt tijdens deze reis namelijk verwend met de mooiste uitzichten die ik eerder al in een fotopost plaatste.

De route
Ik vertrok na een paar geweldige dagen stadslenteren vanuit Chicago. Tot aan Denver zie je uitgestrekte landbouwvelden afgewisseld met (voor)steden en industrie. En dan ga je de bergen in. Een stukje Rocky Mountains, gevolgd door meer bergen, ravijnen en valleien, de woestijn van Utah en het Sierra gebergte van Californië.
De California Zephyr gaat niet tot aan het centrum van San Francisco. In Emeryville stap je over op een aansluitende bus die een aantal stops maakt in San Francisco (waaronder Financial District, Fisherman's Warf en Ferry Building).

Eten en drinken
Tijdens de reis kun je aanschuiven in de restaurantwagon. Er wordt omgeroepen wanneer je je hiervoor kunt opgeven.
Ik had echter zelf wat eten mee en combineerde dat met wat aangeboden werd in het café. Koeken, fruit, snoep, cornflakes (waar ik dan melk of yoghurt bij kocht) water en sap zaten in mijn foodie-bag. Mijn aanrader als avondeten van het café: de kleine pizza van $6 (€5) rook heerlijk, was gloeiend heet en smaakte prima.

Slapen in de trein
'Maar voor die twee nachten heb je toch wel een bed?' 'En hoe doe je dat met een douche?' Het zijn de twee meest gestelde vragen als ik mensen vertel over dit deel van mijn wereldreis. Een douche heb ik niet gezien, maar er zijn relatief ruime 'dressingrooms' met twee wasbakken en een apart toilet. Er zijn verschillende bedden mogelijk, maar die komen wel met een prijskaartje (en inclusief alle maaltijden is in de restaurantwagon). En als backpacker met een budget, had ik genoeg ruimte in de coach class met een ruime stoel (denk aan business class vliegtuigstoel). Dat ik wat kleiner van stuk ben, helpt hierbij zeker. En ik had geluk, want mijn trein zat niet vol, dus kon ik een groot deel van de reis twee stoelen gebruiken.
Onmisbaar: oordopjes, nekkussen, een heuptasje voor je waardevolle documenten, geld en pasje en wat leesmateriaal of ander vermaak voor het geval dat je genoeg woestijn hebt gezien uit je raampje.

Hoeveel kost het?
Mijn ticket voor een gereserveerde stoel in de coach class (inclusief een busticket van Emeryvile naar hartje San Francisco) kostte $164,- (€ 123,-) Plus ongeveer $20 (€ 15,-) aan eten en drinken in de trein.
Omdat ik in het vakantieseizoen reisde (juli) heb ik mijn ticket 6 maanden van te voren geboekt via de Amtrak website. Uiteraard verkopen de goedkoopste tickets het snelst, dus ook dat is een reden om op tijd te boeken. De website van Amtrak bevat ook veel informatie waaronder menu's en gratis te downloaden gidsen voor de verschillende route (waarin bijvoorbeeld staat wanneer je je horloge moet verzetten).

----------------------------             ENGLISH VERSION               ------------------------------------------


In the category 'the journey is the destination': a trainroute covering over 3900 kilometer, crossing 7 States and 2 time zones. The California Zephyr brings you from Chicago to San Francisco (or in de opposite direction)  in 51 hours. But one of the things I've learned from taking some trains in the United States is that delay is rule rather than the exception.  My ride lasted for almost 60 hours. Instead of having diner in San Francisco, I was given a free diner and snacks on the train.

Despite this huge delay I would absolutely recommend you to add this train ride to your wish list. It's a feast for the eye looking out of the window, which I showed in a photopost back in July when I was on the road.

The route
After a few fantastic days of city exploring, I left Chicago.  Until Denver the view is dominated by endless farmland, suburbs and industry towns. But then, you go into the mountains. A little bit of the Rocky Mountains, followed by more mountain ranges, canyons, valleys, the Utah desert and entering California through the Sierra Mountains.
The California Zephyr doesn't go all the way to the heart of San Francisco. In emeryville you transfer to a connecting bus service which makes several stops in San Francisco (including Financial District, Fisherman's Warf and Ferry Building).

Food and drinks
You can join for meals in the Diner car. Take note of the announcements over the speaker when to apply.
But for budget reasons, I brought some of my own food and combined that with snacks and drinks from the café car. My foodie bag included Cookies, fruit, corn flakes (for which I bought milk or yoghurt), water and juice. I would recommend the small pizza $6 (€5) from the café for dinner. It smelled delicious, was smoking hot and tasted good.

Sleeping on the train
'You do have a bed for two nights on the train, right?' 'And how about a shower?' Those two questions are asked most when I tell people about this part of my world trip. I haven't seen a shower, but there are quite spacious 'dressing rooms' with two sinks and a separate toilet. There are some bedding options, but they come with quite a price tag (including all meals though). As a backpacker on a budget, I was happy in coach class with a spacious chair (about business class airplane size). It definitely helped that I'm smaller that the average person too. And I was lucky that my train was not fully booked, so for most of the journey I could use two chairs.
Must haves: earplugs, neck pillow, a hipbelt for your valuebles and something to keep yourself entertained when you've seen enough desert out of your window.

How much does it cost?
My ticket for a reserved Coach class seat (including the connecting bus ride to San Francisco) cost me $164,- (€ 123,-). Plus about $20,- (€ 15,-) on food and drinks on the train.
Because I was traveling during the more busy Summer season (July), I booked my ticket 6 months before via the Amtrak website. Of course the best priced seats go fast, so that was also a reason to book early. The Amtrak website also provides a lot of information on menus and even a free downloadable route guide.

2 opmerkingen:

  1. Hello! So great to have read all about your journey since you left Iceland. I have followed every post through mail subscription. What a great adventure! So happy for you. It's also so much fun to finally feel like I share this Amtrak-travelling with someone. I travelled the same stretch but in opposite direction and it is just as you explain it. When I tell people it took 57 hours (I think it was in my case) they don't understand why I did it and how I could stand it. But the views you get to see, most Americans have not even seen, since they for "time reasons" have to fly between cities (or I guess it is easier to travel by train in the east where the cities are closer to each other).
    All the best to you in this new year! Bless!
    Helena, Stockholm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Helena! You´ve been travelling with me, thank you! Hope you had a good time. High five for one of the most beautiful rides in the world!

      Verwijderen