zaterdag 27 juni 2015

Parken en tuinen om te ontsnappen aan de stad - Parks and gardens to escape the city

Looking for English? See below the photos and enjoy reading!
Botanische tuin Utrecht, decor voor Festival De Beschaving - Botanic Gardens in Utrecht, decor for festival De Beschaving
Vanmiddag stap ik op mijn fiets naar de Botanische tuinen van Utrecht voor het Festival De Beschaving (met toffe line-up en interessante lezingen). Twee jaar geleden ben ik ook geweest en het is een hele toffe locatie. Botanische tuinen zijn overal ter wereld te vinden en samen met stadsparken zijn het favoriete plekjes om in het voorjaar en de zomer even te ontsnappen aan de gebouwen, mensen en het verkeer van de stad. 3 tuinen en parken die ik bezocht heb en kan aanraden.

Eerlijk gezegd was ik verrast dat er in IJsland een botanische tuin was. Bij het woord botanische tuin denk ik namelijk (ten onrechte) aan exotische plantenkassen en andere flora. 
Heel veel groen en kleur was er tijdens mijn bezoekje dan ook nog niet te bekennen, want daar was ik half mei wat vroeg mee. Maar Café Flora  (open in de zomer) was wel open en daar heb ik in de groene kas wel van een heerlijke lunch genoten.
Openingstijden: 10:00-22:00 (zomer, mei-september) en 10:00-15:00 (winter, oktober-april)

Japanse tuinen
De kunst van het aanleggen van een Japanse tuin is wereldberoemd. Tijdens mijn reis heb ik er een aantal bezocht en één favoriet heb ik niet, Ritsurin Garden in Takamatsu was wel erg mooi. Ik heb daar in het theehuis ook nog genoten van een heerlijk klaargemaakt kopje matcha thee. Ik was in augustus in Japan. Hartje zomer en de tuinen die ik bezocht heb waren vooral heel groen. Mooi, maar voor de mooiste foto's is de herfst een aanrader. Het nadeel is dan wel dat je waarschijnlijk met de rest van natuurminnend Japan door de tuinen struint.
Openingstijden verschillen, maar meestal sluiten de parken/tuinen in Japan vroeg (tussen 17:00 en 19:00) en vaak wordt een bescheiden entree gevraagd.

Ik heb dit park al even genoemd in mijn post Proef de wereld van Foodmarkets. Het was absoluut één van mijn favoriete plekjes die ik bezocht heb in het drukke New York. Ondanks dat je juist tussen de gebouwen en over het verkeer loopt, gaf het park mij toch een lekker rustmomentje. Om wat verder weg te zijn van gebouwen en verkeer moet je naar het veel bekendere Central Park gaan. Groot, groen en op plekken ook gezellig en levendig.
Openingstijden: 07:00-19:00 (december-maart), 07:00-22:00 (april-mei en oktober-november), 07:00-23:00 (juni-september). Het park heeft verschillende ingangen tussen Gansevoort Street in het Meatpacking District en West 34th Street (tussen 10th en 12th Avenues).

P.S. Ik weet dat ik in mijn vorige post beloofd heb om over Oostenrijk te schrijven, maar met het mooie weer in het vooruitzicht, laat ik die winterse post nog even in de koelkast staan.

Cafe Flora Botanical Gardens Reykjavik Iceland
Lunch @ Café Flora, Botanical Gardens Reykjavik Iceland

High-Line New York
High-Line New York

Ritsurin Garden Takamatsu Japan
Ritsurin Garden Takamatsu Japan

---------------------- ENGLISH ---------------------------

I'll be off on my bicyle to the Botanic Gardens in Utrecht to join a very cool festival: De Beschaving. Good line-up and interesting talks. I went to this festival before, 2 years ago and I know the setting in the botanical gardens is super cool. Botanic gardens and city parks can be found in cities all over the world. Today I share 3 favorites I visited and I which I would recommend.

I was surprised to find a botanical garden in Iceland. I know gardens like this don't only excist in tropical places, but still. When I hear the word 'botanical garden' I think of exotic plants in green houses and other flora, set in an exotic place.
There wasn't a lot of green or colour when I was visiting, since it was halfway May. But cute Café Flora (only in Summer) was open for a wonderful lunch in the green house.
Opening hours: 10:00-22:00 (Summer, May-September) and 10:00-15:00 (Winter, October-April)

Japanse gardens
the art of laying out a Japanese garden is world famous. When I was in Japan, I visited several gardens and I don't really have one favorite. But Ritsurin Garden in Takamatsu may be one of the prettiest I visited. I even enjoyed a relaxing cup of Matcha tea in the traditional tea house. 
I visited Japan in August, the heart of Summer and most of the gardens I visited were mainly very green. But I believe the most spectacular photos can be taken in fall. The down side of that is that you are probably taking pictures in a crowd of nature loving Japanese people. 
Opening hours vary, but most parks and gardens in Japan close relatively early: between 17:00 and 19:00). Also, most gardens ask a small price to enter. 

I already mentioned this park when I posted about food markets around the world. It was one of my favorite places I visited when I was in New York, no doubt. Eventhough it is situated right in between buildings and crossing roads. To get away from high buildings and traffic, you could visit New York's most famous park: Central Park. That park is big, green and full of happy life at places. Opening hours: 07:00-19:00 (December-March), 07:00-22:00 (April-May and October-November), 07:00-23:00 (June-September). The park has several entrances between Gansevoort Street in the Meatpacking District and West 34th Street (between 10th and 12th Avenues).

P.S. I said I would write a post about Austria last week. But Summer's comming this week and I decided to put this Winter post on hold for a little longer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten